I samband med att Workify firar 5 år har vi ställt 5 frågor till de 5 första kunderna för att höra vad som hänt hos dem under de här åren.
Först ut är Mattias Sjökvist på Mattias Sjökvists Åkeri AB i Alunda.
Minns du varför ni valde Workify från början?
Jag har varit med från allra första början. Det hela startade 2017 på en Innovationsdag i Hudiksvall som krantillverkaren Hiab bjöd in sina kunder till. En av gruppövningarna var att diskutera hur digitalisering skulle kunna användas för att effektivisera HIABs eller våra egna affärsmodeller. En av idéerna som kläcktes den dagen ledde fram till det som idag är Workifys system. Workifys grundare Stefan Onkenhout var utvecklingschef på Hiab då och var den som höll i eventet.
Jag fick direkt en bra känsla för honom. Han var genuint intresserad av oss och våra behov och verkade dessutom otroligt engagerad och driven. Jag tyckte också att idén de fångade upp den här dagen var jäkligt bra och passade även vår verksamhet. Jag tackade därför ja direkt när jag fick frågan att vara med som testpilot när de utvecklade systemet.
Hur har ert arbetssätt förändrats sedan ni började använda Workify?
Ja du, det är väldigt stor skillnad. Tidigare skötte vi all orderhantering, transportledning och tidrapportering med papper och penna, och nu jobbar vi helt digitalt.
Förr när kunden ringde och ville ha hjälp skrev jag ner ordern på ett papper. Sen ringde jag ut till lämplig förare och upprepade ordern. Föraren i sin tur skrev upp samma order på en lapp i sin bil. I slutet av veckan fick jag in en hel massa handskrivna lappar som jag sedan skulle försöka tyda. Det tog väldigt mycket tid. Tid som jag idag kan lägga på betydligt viktigare och roligare uppgifter.
Innan Workify fakturerade vi oftast varannan vecka. Det hände rätt ofta att tidssedlar saknades när det var dags. Då fick jag ringa runt till förarna och jaga på och när jag väl fick in lappen så såg jag ändå inte vad det stod, så då fick jag ringa igen. Vi lade mycket onödig tid på att hålla på så här.
Eftersom i stort sett allt skrevs upp på lösa lappar eller i värsta fall bara fanns i huvudet hände det också att ordrar och tillkommande jobb glömdes bort och därmed inte fakturerades. Det kunde handla om åtskilliga tusenlappar i månaden i förlorade intäkter.
Sedan vi började använda Workify är det enkelt och går snabbt att fakturera och alla fakturaunderlag finns färdiga digitalt. Det gör att jag numera fakturerar tre gånger i veckan. Jag får betalt fortare vilket gjort att firman har bättre likviditet. Det i sin tur har gjort det möjligt för oss att investera i exempelvis nya maskiner som gjort att vi kunnat skala upp verksamheten. Detta är det allra bästa med Workify enligt mig.
Workify gör också att vi aldrig missar att fakturera ett jobb. Ordrar och kompletteringar läggs direkt in i systemet och finns där tills de fakturerats. Alla underlag som exempelvis tidrapporter finns digitalt och kan enkelt bifogas med fakturan.
Jag uppskattar många av funktionerna i Workify. Möjligheten att fotografera och bifoga en bild i ordern är perfekt för att kunna visa att vi levererat och var, om kunden inte är på plats för att signera. Att systemet är enkelt att både lära sig och använda är jätteviktigt för oss och uppskattas av både mig och våra förare, då ingen av oss är särskilt intresserad av datorer och appar. Det fungerar väldigt smidigt. Sist men inte minst uppskattar jag möjligheten att kunna gå in i historiken och hitta data, göra jämförelser med tidigare år, bryta ner fakturerbar tid per fordon, fakturering per kund etc. Allt detta tog väldigt lång förut.
Vi har haft en bra resa de senaste 5 åren trots pandemi och lågkonjunktur. Jag har slagit mig in i en ny nisch och börjat jobba med larvburna kranar som går på el. Intresset är stort från både byggherrar och industriföretag. Jag köpte den första larvbundna kranen 2021 och har nu nio stycken, från 20 till 100 tonkm. Totalt har vi 3 kranbilar, 9 larvburna kranar och en grävmaskin i firman. Vi är 7 anställda (varav två tjejer än så länge, ytterligare en är på gång) och så tar jag in 3 F-skattare vid behov.
Förra året omsatte vi drygt 21 miljoner och för 5 år sedan omsatte vi knappt 14 miljoner. Lönsamheten har även den utvecklats positivt under den här perioden.
Vad har varit mest värdefullt i samarbetet mellan er och Workify?
Det jag värdesätter allra mest med Workify är relationen vi byggt upp under dessa år. Jag ringer dem med mina idéer och behov, hör vad de tycker och om det är något de kan göra något av. De märks att de är genuint intresserade av mig och min verksamhet. Dörren är alltid öppen och det är alltid någon som svarar när jag ringer. Det är värt oerhört mycket.
Har du något exempel på när ni bidragit till Workifys utveckling?
Då jag varit med sedan starten som testpilot är det klart att jag haft en del synpunkter och idéer. Jag hör av mig då och då fortfarande om jag kommer på något som skulle kunna förbättras eller ändras.
Jag är en person gillar att testa nytt och hela tiden vill framåt, så att jag har fått vara delaktig i utvecklingen av Workify har passat mig jättebra och samtidigt varit väldigt roligt.
Det känns kul att få vara med och bidra till något som fungerar riktigt bra och gör stor skillnad – både för mig och mitt företag men också för branschen i stort.
Vad hoppas du att vi fortsätter göra tillsammans de kommande fem åren?
Jag kommer helt klart att fortsätta att använda Workify även framåt. Jag hoppas och tror att vårt samarbete kommer att fortsätta ungefär som nu. Att vi utvecklas och blir ännu bättre tillsammans. Gänget på Workify får räkna med att jag även framöver kommer att ringa eller titta in när jag har vägarna förbi Hudik och säga ”Vad tror ni om det här?”.
25 juni 2025
25 juni 2025
25 juni 2025
19 mars 2025
06 mars 2025
05 mars 2025
03 mars 2025
11 december 2024
18 november 2024
09 september 2024
05 juli 2024
08 april 2024
23 oktober 2023
02 mars 2021
01 februari 2021
01 december 2020