I samband med att Workify fyller 5 år intervjuar vi några av kunderna som varit med från början. En av dessa är Bröderna Holmström Åkeri AB i Trångsund. Bröderna Holmströms Åkeri har varit kunder hos Workify sedan våren 2019. Vi har pratat med Kjell Nilsson som driver åkeriet sedan 1999 tillsammans med dottern Tina som sköter företagets administration och ekonomi.
Bröderna Holmströms Åkeri har funnits i branschen i över 50 år och är specialiserade på glastransporter och glassättningar, men gör även andra typer av jobb som kräver lyft. Idag har åkeriet nio kranlastbilar och sju anställda och transporterar och lyfter i hela Storstockholmsområdet på uppdrag av såväl företag som privatpersoner.
Hur kom det sig att ni valde Workify från början?
Vi hade länge kört ordrar och tidrapportering i pappersform och börjat titta på ett digitalt alternativ. Det var en kollega i kranbranschen som rekommenderade Workify och kopplade ihop mig med Stefan Onkenhout (Workifys grundare och VD). Han kom hit och träffade oss och jag tyckte att Workify lät som ett bra system. Vi bestämde oss för att prova och körde en testperiod innan vi bestämde oss. Chaufförerna var lite skeptiska till en början, men det gick snabbt över när de insåg hur enkelt systemet var.
Hur har ert arbetssätt förändrats sedan ni började använda Workify?
Tidigare skötte vi all orderhantering och administration manuellt. Då skrev jag in körsedlarna på datorn, printade och delade ut dem till förarna varje morgon i samband med fikat. Kom det in ytterligare ordrar under dagen ringde jag ut dessa till förarna som noterade tillägget på en lapp. I slutet av varje arbetsdag lämnade förarna in sina tidrapporter. Körjournaler och transportsedlar skrevs manuellt. Allt det slipper vi idag.
Med Workify har vi gått från pappershantering till digitalisering och kunnat effektivisera företaget i flera led. Största vinsten för oss kom när vi bytte ekonomisystem till ett molnbaserat som gick att integrera med Workify. Nu är hela flödet, från kundorder till fakturering, digitalt. Alla underlag genereras automatiskt vilket gör att vi sparar väldigt mycket tid och aldrig missar att fakturera ett jobb.
Hur har de här 5 åren varit för er?
Vi har haft rätt tuffa år, det har gått lite upp och ner. Vi har minskat personalstyrkan med några förare. Vi hade hoppats att läget i byggbranschen skulle förbättrats och kommit i gång redan under förra året, men det verkar tyvärr dra ut på tiden. Trots att vårt arbete underlättats markant tack vare Workify, har världsläget gjort det tufft.
Hur är läget i företaget nu?
Just nu rullar det på riktigt bra, men det kan svänga från vecka till vecka. Helt plötsligt måste vi tacka nej till jobb för att vi är fullbokade. Vi försöker se över våra kostnader och vara noggranna med vår planering. Något som är väldigt bra med Workify är när en kund återkommer med samma eller liknande uppdrag, kan vi enkelt och snabbt hitta alla detaljer vi behöver i systemet. Det gör att vi snabbt kan återkoppla till kunden och få jobbet utfört.
Vad har varit mest värdefullt i samarbetet mellan er och Workify?
Det som varit och är mest värdefullt är deras engagemang. De försöker alltid hjälpa till om ett problem dyker upp. Vi har fått byta kontaktperson några gånger under dessa år, men alla har varit lika hjälpsamma så det har fungerat bra. Om problemet inte gått att lösa direkt, återkommer de alltid och följer upp när problemet åtgärdats. Det uppskattar vi verkligen.
Har du något exempel på när ni bidragit till Workifys utveckling?
Jag minns ingen specifik funktion, men det var en del smådetaljer i systemet vi hade synpunkter på från början. Workify är lyhörda och vi får bra gehör för de idéer och förslag vi för fram. Vissa saker har de kunnat åtgärda direkt, andra tar lite längre tid. Det får man ha förståelse för då systemet fortfarande är relativt nytt.
Om du blickar framåt – vad hoppas du att vi fortsätter göra tillsammans de kommande fem åren?
Jag tycker att det fungerar utmärkt som det är nu. Sen finns alltid saker som kan bli ännu lite bättre, men det har jag en dialog med Workify om. Workify är fortfarande ett ungt företag som växer. Då får man ha förståelse för att vissa moment tar lite tid att få till.
När det gäller framtiden hoppas jag att läget förbättras för branschen så att vi kan fortsätta att utveckla vårt företag framåt. Vi hoppas att även Workify fortsätter att utveckla appen och sin verksamhet framåt så att vi som kunder kan fortsätta att vara lika nöjda.
25 juni 2025
25 juni 2025
25 juni 2025
19 mars 2025
06 mars 2025
05 mars 2025
03 mars 2025
11 december 2024
18 november 2024
09 september 2024
05 juli 2024
08 april 2024
23 oktober 2023
02 mars 2021
01 februari 2021
01 december 2020