I samband med att Workify firar 5 år har vi ställt 5 frågor till de 5 första kunderna för att höra vad som hänt hos dem under de här åren.
Nu har turen kommit till Krille Ekman från Ekmans Hedesunda.
Minns du varför ni valde Workify från början?
Det började faktiskt med er innovationsdag på Hiab i Hudiksvall 2017 på temat digitalisering. Jag räckte upp handen och sa att "det här borde gå att göra på ett bättre sätt." Vi satt då med papper, penna, svarta fickböcker och gamla SL-transportblock. Allting var analogt. Stefan (Onkenhout, Workifys grundare och VD) dök upp kort därefter med ett flera meter långt flöde han ritat på papper – lite som en Kalle Anka-version av hur det skulle kunna funka. Där och då kände vi båda att vi var lika tokiga, så vi klickade direkt.
Det vi fastnade för var just att det var någon som verkligen lyssnade och försökte lösa problemet, inte sälja på oss ett stort krångligt affärssystem. Vi behövde något smalt, enkelt och prisvärt – ungefär som ett block, fast digitalt. Och det blev det ju också.
Hur har ert arbetssätt förändrats sedan ni började använda Workify?
Det har förändrat precis allt. Idag kan vi ha uppemot 120 förare ute en vecka – att hantera det med papper hade mer eller mindre varit omöjligt. Nu lägger vi inte ut en enda bil, innan ordern är inlagd i Workify, så nu finns ingen risk att något tappas bort längre.
Vi jobbar fortfarande mycket via telefon och sms, men Workify är navet. Där ligger ordrar, projekt och prislistor. Det sparar massor med tid. Särskilt prislistorna – det är enkelt att justera priser, koppla dem till kunder och hålla koll på avtal. Förr var det manuellt och rörigt. Nu är det överskådligt, snabbt och korrekt.
Vi har gått från fem till över 60 aktiva fordon per dag, ibland upp till 120 unika fordon på en vecka. Och ändå har vi inte byggt upp någon administrativ avdelning. Det är jag, Karin och lite extra hjälp två dagar i veckan – för en verksamhet som omsätter nästan 200 miljoner. Det säger en del.
Vad har varit mest värdefullt i samarbetet mellan er och Workify?
Att det har varit roligt! Jag och Stefan har skrattat mycket genom åren – och även om vi inte alltid varit överens, har vi alltid kunnat prata. Det finns en lyhördhet på Workify. Jag ringer – det är alltid någon som svarar. Inte ”du hamnar i kö”, utan någon som faktiskt lyssnar.
Det är värdefullt att få vara med och påverka, men också att känna att det är en relation, inte bara en leverantör.
Har du något exempel på när ni bidragit till Workifys utveckling?
Tja, det vore nästan enklare att säga vad vi inte varit med och påverkat, haha. Allt ifrån hur orderflödet ser ut, till projekthantering, till små detaljer som hur prislistor byggs. Vi har bollat mycket – ibland har jag fått vänta lite längre än vad Stefan lovat (efter semestern… fast oklart vilken semester han menar). Men det mesta har blivit verklighet till slut.
Om du blickar framåt – vad hoppas du att vi fortsätter göra tillsammans de kommande fem åren?
Jag hoppas vi får klart integrationerna med våra samarbetspartners. Det skulle spara otroligt mycket tid. Som det är nu blir det dubbelt jobb när vi skickar externa ordrar – de måste in i deras system, sen tillbaka till vårt.
Annars är vår främsta plan att överleva – och fortsätta rulla på. Vi jagar inte jobb aktivt, men får många förfrågningar. Och vi har ett nätverk med bilar från Vilhelmina till Malmö. Det är en styrka.
Vi är tredje generationen nu och har vuxit snabbt. Det har aldrig varit en uttalad plan – det har bara blivit så. Hade inte Workify funnits, hade vi nog fortfarande varit fem bilar. Eller en. Och det hade också varit okej. Men nu är vi här – och jag är glad att ni är med på resan.
25 juni 2025
25 juni 2025
25 juni 2025
19 mars 2025
06 mars 2025
05 mars 2025
03 mars 2025
11 december 2024
18 november 2024
09 september 2024
05 juli 2024
08 april 2024
23 oktober 2023
02 mars 2021
01 februari 2021
01 december 2020