T Lilleste är ett företag i Gunnilse, strax norr om Göteborg, som nischat sig inom betong. De erbjuder skräddarsydda lösningar inom betongpumpning till framför allt medelstora och stora företag i regionen. Fokus de senaste åren har varit att jobba mer mot större byggentreprenörer samt industri- och infrastrukturprojekt. När T Lilleste drog i gång verksamheten för 10 år sedan hyrde företagets grundare Tobias Lilleste ut sig som pumpförare. 2017 köpte han in första egna betongpumpen och året därpå anställde han sin första medarbetare. Idag har de 6 betongpumpar lika många fast anställda. Vid behov tar de även in F-skattare. Sedan 2019 är de kunder till Workify.
I samband med Workifys 5-års jubileum har vi intervjuat företagets grundare, ägare och VD Tobias Lilleste.
Minns du varför ni valde Workify från början?
Jag hade varit på jakt efter ett digitalt system till firman ett tag när jag såg en annons för Workify. Jag visste att deras system främst var utvecklat för åkerier, men tittade på det ändå och insåg att Workify var det system som låg närmast våra behov, jämfört med andra etablerade system på marknaden. Även om systemet var nytt kändes det tillräckligt bra och gav en fräsch känsla. Dessutom såg jag möjlighet att eventuellt kunna vara med och påverka om vi gick med från början, så vi bestämde oss för att testa. Det var 2019. Sedan dess har jag lagt närmare 9000 ordrar i systemet.
Hur jobbade ni innan Workify?
Då tog jag emot order från kunderna via telefon och delade sedan ut jobben till mina förare via en iPhonekalender som vi delade. Vi använde PDF-mallar för följesedlar och tidrapporter som förarna fyllde i. 3-7 dagar efter att jobben var utförda fakturerade jag utifrån förarnas underlag. Jag kände ett stort behov av att digitalisera vissa moment och dessutom ville jag ha all information på ett ställe. Lösningen för oss blev Workify.
Hur har ert arbetssätt förändrats sedan ni började använda Workify?
Idag hanterar jag 10 ordrar på samma tid som 1 order tidigare. Det sparar mycket tid. Tid som jag istället ägnar åt att jobba strategiskt för företaget istället för operativt.
Ett exempel på det är att jag ägnar tid med mina medarbetare. Jag är väldigt mån om att vara en bra arbetsgivare. Det tar uppemot två år att bli en duktig betongpumpsförare, så det är viktigt för mig att de medarbetare jag har trivs bra så att de vill arbeta kvar. Jag tror att möjligheten att påverka sin egen arbetssituation är viktig för alla, oavsett yrke. Jag lyssnar därför mycket på mina medarbetare och låter dem vara med och bestämma vad vi ska använda för grejer när vi utför våra jobb. Jag har också koll så att arbetsbelastningen inte blir för hög och att jobben är jämnt fördelade mellan förarna. Förhoppningsvis gör detta att de känner hur uppskattade och värdefulla de är.
Jag fakturerar oftare, oftast bara någon dag efter utfört jobb. Varje order faktureras separat och ofta delfakturerar jag det arbete vi gjort under dagen, redan innan betongpumpen hunnit lämna arbetsplatsen. Integrationen mellan Workify och vårt ekonomisystem underlättar och snabbar upp faktureringen rejält. Även vår ekonomibyrå är väldigt nöjd med att få digitala underlag nu för tiden.
Förarna uppskattar tidrapporteringen i mobilappen. Den underlättar väldigt mycket för dem och gör det även lätt för mig att få en överblick över hur mycket mina medarbetare jobbar, så att det inte blir ojämn arbetsbelastning.
Alla underlag finns digitalt, vilket gör allt sökbart. Det gör att jag alltid snabbt kan komma åt information jag eller kunderna behöver – oavsett var jag är eftersom Workify funkar lika bra i mobilen. Att det finns möjlighet att dokumentera ute på arbetsplatserna genom att bifoga bilder i ordern som fakturaunderlag är värt jättemycket. Det har räddat mig många gånger.
Sammanfattningsvis kan jag säga att Workify varit avgörande för vår tillväxt. Systemet har frigjort tid för mig som gör att jag, istället för att sitta med tidskrävande administration, kan skapa förutsättningar för oss att växa och bygga en struktur som gör att vi kan ta på oss fler jobb. De senaste fem åren har vår omsättning ökat från 7 till 17 miljoner och vi har både god likviditet och lönsamhet. Det ger oss både trygghet och möjligheter framåt.
Vad har varit mest värdefullt i samarbetet mellan er och Workify?
Jag har alltid fått bra och snabb support från Workify, dessutom alltid av en trevlig person. Allt går inte att lösa, men när man har en bra dialog, som jag har med Workify, går det ofta att komma fram till något bra ändå.
Har du något exempel på när du/ni bidragit Workifys utveckling?
Vi har pratat mycket om hur vi ska kunna skicka ut de digitala följesedlarna lite enklare. Det har blivit bättre efter det. Jag känner att jag blir lyssnad på när jag har åsikter och idéer och att jag fått vara med och påverka under de här åren. Det känns roligt.
Om du blickar framåt – vad hoppas du att vi fortsätter göra tillsammans de kommande fem åren?
Som det känns nu, tror jag vi kommer att köra vidare med Workify. Systemet gör stor nytta för oss och jag tror inte det är någon risk att vi växer ur systemet.
Det har varit några utmanande år med tanke på allt som hänt i omvärlden och som påverkat branschen på olika sätt, men vi har klarat oss ganska bra. Vi hade lite nedgång i början av detta året, men nu har det ordnat upp sig, så jag ser positivt på framtiden!
13 augusti 2025
04 augusti 2025
28 juli 2025
21 juli 2025
14 juli 2025
01 juli 2025
19 mars 2025
06 mars 2025
05 mars 2025
03 mars 2025
11 december 2024
18 november 2024
09 september 2024
05 juli 2024
08 april 2024
23 oktober 2023
02 mars 2021
01 februari 2021
01 december 2020