Sedan den 15 mars 2024 ställer Trafikverket krav på digital rapportering av hållbarhetsdata i upphandlingar. Kravet ställs på aktörer inom bygg- och anläggningssektorn och omfattar maskiner och fordon för vissa entreprenader, basunderhåll av vägar samt hantering/transport av massor. Hållbarhetsrapporteringen ska följa en standard som kallas BEAst Supply 4.0.
Kraven på vilka projekt och maskiner som omfattas, samt kvaliteten på datat, kommer att öka över tid.
BEAst Supply 4.0 standarden är baserad på PEPPOL (Pan-European Public Procurement Online).
Här kan du läsa mer om BEAst Supply 4.0 Standarden
Det är den som utför entreprenader åt Trafikverket som ska rapportera in hållbarhetsdata. Rapporteringen ska omfatta även maskiner och fordon hos anlitade underentreprenörer/UE.
Som underleverantör till en byggentreprenör, exempelvis NCC, Skanska, Svevia eller Peab, i ett projekt som drivs i Trafikverkets regi måste du kunna rapportera dina hållbarhetsdata till din beställare.
Du behöver ett system som samlar in eller beräknar drivmedelsförbrukningen och kan rapportera in det efter ett angivet format, BEAst Supply 4.0 T120, på daglig basis.
Ja. I Workify har vi byggt in stöd för hållbarhetsrapportering enligt BEAst Supply 4.0 standarden. Funktionen är testad, godkänd och driftsatt.
Med vår lösning kan du:
Workifys lösning fungerar lika bra på dina egna fordon/förare som på eventuella underleverantörer/lejåkare och f-skattare du anlitar.
I dagsläget använder vi schablonmetoden vilket är fullt tillräckligt enligt gällande krav. Under 2025 kommer vi att erbjuda så kallad primärdata, det vill säga faktisk uppmätt förbrukning på fordon och maskiner.
Workify är medlem i och godkänd systemleverantör hos BEAst (Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard) en ideell förening som är med och tar fram gemensamma standarder för att göra information digital och på så sätt effektivisera kommunikationen mellan olika aktörer i branschen.
Du som underentreprenör rapporterar in respektive order till din beställare efter sedvanlig granskning.
Din beställare tar emot dina leveranssedlar digitalt med information om både artiklar, fordon, tidpunkt, platser, drivmedelstyp och förbrukning samt attesterar leveransen digitalt innan fakturering. Din beställare kan sedan enkelt skicka underlaget vidare till Trafikverket.
Allt är integrerat i ett flöde och kräver ingen extra administration. Din beställare behöver inte vara Workifykund för att detta ska fungera.
Vi aktiverar funktionen och hjälper till med de inställningar du behöver göra innan du rapporterar första gången.
Du behöver också ta reda på om din beställare vill/kan integrera de digitala leveranssedlarna i sitt attestflöde eller inte.
Du kan göra olika val för olika kunder/projekt.
Kontakta oss så hjälper vi dig igång!