I sommar är det fyra år sedan Workify Sverige blev ett eget aktiebolag. Innan dess drevs start-upen som ett digitaliseringsprojekt inom krantillverkaren Hiab i Hudiksvall. Vi har pratat med företagets grundare och VD, Stefan Onkenhout, om hur det kom sig att han valde att lämna ett toppjobb på Hiab efter 19 år för att satsa fullt ut på Workify, vad som hänt sedan dess och hur planen framåt ser ut.
Vad var det som fick dig att våga ta steget att satsa på Workify?
Det främsta skälet var att jag såg potentialen i produkten. Jag hade varit med i projektet från början och förstod efter att ha pratat med flera av Hiabs kunder att det fanns ett riktigt och viktigt problem på marknaden som vi kunde lösa med Workify.
Dessutom var det dags för något nytt efter nästan 20 år och flera olika roller på Hiab. Jag ville vara närmare kunderna och samtidigt ta ansvar för hela processen - från produktutveckling och marknadsföring till försäljning och eftermarknad. Trots att jag jobbat stenhårt under dessa fyra år har jag inte en enda gång ångrat mitt beslut.
Är inriktningen i Workify densamma idag som för fyra år sedan?
Grunden i Workify har sedan starten varit att hjälpa våra kunder till bättre lönsamhet. Kundfokus - på riktigt - ger så mycket värdefull information som vi tar med in i både produkten och företaget. Systemet ska vara enkelt att förstå och använda och lösa riktiga och viktiga problem för våra kunder.
Kärnan i Workify är densamma. Det handlar fortfarande om att ge våra kunder möjlighet att få överblick över sin verksamhet, minska administrationen, spara tid och kunna fakturera så enkelt och korrekt som möjligt. Vi har inte behövt ändra inriktning då vi gjorde vår hemläxa ordentligt innan vi lanserade Workify. Vi valde en kundgrupp, intervjuade dem, identifierade ett problem/behov och tog sedan fram en lösning som vi fick bekräftat av kunderna att de var beredda att betala för. Det har visat sig vara en hållbar strategi.
Vi har förfinat och förbättrat grundsystemet utifrån både kundönskemål och myndighetskrav under dessa år. Vi har utökat möjligheterna med systemet genom att erbjuda flera extrafunktioner. Då Workify är byggt i moduler kan kunderna skräddarsy systemet så det passar dem.
Närheten till våra kunder är helt central. De ger oss viktig input och deltar i vår produktutveckling. Även om Workify numera har flera säljare och kundsupportansvariga har jag fortfarande daglig kontakt med våra kunder. Det känns självklart för mig. Den dag jag tror att jag vet bättre än kunderna vad de behöver är det dags för mig att göra något annat.
Var befinner sig Workify idag?
Antalet kunder ökar varje månad. Sedan starten 2020 har vi tecknat över 350 avtal. Vi har åttadubblat vår omsättning på fyra år vilket känns riktigt bra med tanke på att vi startade bolaget i början av pandemin… sedan kom reduktionsplikt, osäkerhet kring Slite, krig i Europa, skyhöga el- och bränslepriser, höga styrräntor och inflation och dessutom lågkonjunktur i byggbranschen. Att vi trots dessa yttre förutsättningar lyckats öka omsättningen varje år vittnar om att vi gör något rätt.
Det är ibland en svår balansgång att bibehålla enkelheten som är helt central i Workify och samtidigt tillmötesgå de kunder som ställer krav på mer avancerade funktioner, men vi jobbar på en bra lösning.
Vi investerar ansvarsfullt i bolaget. Vi utvecklar nya delar i systemet tillsammans med våra kunder och använder oss av konsulter tills intäktsflödena tillåter att vi anställer egna medarbetare.
Vi var snabba på bollen kring digital hållbarhetsrapportering. Idag har Workify fullt stöd för rapportering enligt BEAst Supply 4.0. Vår lösning möter Trafikverkets krav. Dessutom satte vi oss tillsammans med NCC och vår kund Ekmans Hedesunda för att titta hur vi kunde lösa rapporteringskraven och samtidigt förenkla affärsflödet mellan parterna.
2020 var jag ensam i bolaget. 2021 anställde jag vår första säljare. Förutom det arbetade vi enbart med externa konsulter. Idag är vi 11 fast anställda i bolaget.
Du har sagt att ni ska ta Workify från start-up till scale-up – hur ska ni göra det?
Vi har gjort en del strategiska satsningar under våren som väsentligen ökar vår egen kapacitet samt vårt erbjudande till kund - det kommer att synas under andra halvåret 2024. Det och fortsatta framtida genomtänkta satsningar gentemot fler segment inom åkeri- och entreprenadnäringen kommer att hjälpa oss att växa som spelare på den här marknaden.
Våra ambitioner är rätt höga. Hittills har det gått ungefär enligt plan, till och med bättre i vissa avseenden, så jag är övertygad om att vår strategi att hålla oss inom vår sektor och dessutom nära kunden är en hållbar väg framåt.
Om du blickar framåt – var befinner sig Workify om ytterligare 4 år?
Då har vi passerat 1000 kunder och är en etablerad spelare inom både Fleet Management Systems (FMS) och Transport Management Systems (TMS).
Vad är det roligaste med att vara entreprenör?
Det roligaste är helt klart att få vara med och göra skillnad på riktigt. Jag tror att man behöver hyfsat självförtroende och god självkännedom för att lyckas som entreprenör. Man måste bestämma sig för vilken målgrupp man ska nå, lära känna sina kunder, tro stenhårt på att det är möjligt att genomföra sin idé och sen ha ett driv att åstadkomma förändring… och aldrig ge upp.
Jag skulle ljuga om jag sa att det har varit enkelt. Jag har investerat både pengar och massor av tid under de här fyra åren. De första 15 månaderna tog jag inte ut någon lön alls och jag jobbar fortfarande fler timmar än vad som egentligen är rimligt.
Är det värt det?
Ja. När jag pratar med våra kunder och de berättar för mig hur Workify förändrat deras verksamhet, eller fritid för den delen, eller när jag ser att våra kunders omsättning växer fem gånger snabbare än branschen blir jag otroligt stolt. Det visar att vi med Workify kan göra skillnad på riktigt. Vi ändrar på förutsättningar och skapar möjligheter för de här åkarna, entreprenörerna, deras familjer och anställda. Det känns stort.
Dessutom har jag lyckats skapa ett antal arbetstillfällen i Hudiksvall och fler är på väg. Det är väldigt roligt! Vår resa har bara börjat – nu växlar vi upp och siktar mot nästa nivå.