Hur ökar jag intäkterna i min verksamhet? En fråga de flesta företagare funderar på då och då. Säkert även du som äger och driver ett åkeri eller entreprenadföretag. Kanske funderar du på att höja priserna? Köra mer? Jobba mer? Skaffa fler förare och fordon och ta större kontrakt? Eller, vad är bäst egentligen? Hur gör man? Går det ens?
Klart det går! Här listar vi några saker du kan göra för att öka åkeriets intäkter. Några är kanske självklara och lätta, andra lite svårare att genomföra.
1. Se till att ta betalt för allt - på alla jobb
Börja här! Se till att ha ordning på samtliga underlag så att du lätt kan fakturera. Säkerställ också att du faktiskt tar betalt för alla jobb, all utrustning och allt eventuellt insatsmaterial som används. Det är lätt hänt att handskrivna körsedlar eller vågsedlar försvinner eller att tillägg i arbetsordrar helt enkelt glöms bort och därför aldrig faktureras.
Lägg inte onödig tid på att samla in, jaga och tolka handskrivna underlag. Se i stället till att underlagen finns tillgängliga digitalt och är tydliga när det är dags för fakturering.
2. Undvik kundförluster och brist på pengar i kassan
Vänta inte med faktureringen! Speciellt i oroliga tider med lågkonjunktur och höga räntor är det en stor risk att vänta med faktureringen. Om den du utfört arbete åt hamnar på obestånd, är risken stor att du inte får dina pengar.
Fakturera så fort du är klar med jobbet - gärna samma dag som jobbet är utfört, men minst varje vecka. Det gör STOR skillnad på åkeriets kassaflöde om du fakturerar en gång i veckan mot en gång i månaden.
Ett aktuellt exempel som visar hur viktigt det är att inte halka efter med faktureringen. Jag satt nyligen och tittade igenom årsredovisningen för ett åkeri som blivit försatt i konkurs. I balansräkningen fanns en stor post som avsåg ‘Upparbetat, ej fakturerat arbete’. Den posten var ungefär dubbelt så stor som årets redovisade förlust. Jag är övertygad om att utfallet för åkeriet kunnat bli ett helt annat, om de haft verktyg att fakturera oftare och därmed fått in pengar i kassan snabbare.
3. Sälj inte dina fakturor
Det finns en del företag som säljer sina fakturor för att på så sätt förbättra sin likviditet. Ta en titt i din resultaträkning. Hur stor marginal har du på sista raden?
Har du verkligen råd att ge bort några av de procenten?
Det finns situationer när det kan vara motiverat att sälja dina fakturor framför allt om din kunds betalningsförmåga är låg, men låt det inte bli en vana. Kanske klokare då att sluta jobba åt den typen av kunder i stället.
Om skälet är brist på pengar i kassan, och du bedömer att det är billigare att sälja dina fakturor än att använda din checkkredit, finns ett bättre alternativ och det är att fakturera snabbare efter utfört arbete. Det är nog dessutom det billigaste sättet för dig att, både få ordning på likviditeten och samtidigt behålla din marginal.
4. Ta rätt betalt
Prissättning är svårt, men samtidigt väldigt viktigt. För att veta vilket pris du ska ta ut mot kund, måste du ha koll på både dina fasta och rörliga kostnader per maskin/fordon/resurs samt hur mycket marginal du måste ha för att täcka din administration.
Har du koll på detta, kan du räkna ut:
a) hur många timmar per vecka du måste ha beläggning på fordonet för att ekonomin ska gå ihop
b) hur en rabatt påverkar kravet på fordonets beläggningsgrad
c) ditt absolut lägsta pris för att ens ta ett jobb.
Marknaden har såklart sin uppfattning om vad de är beredda att betala och du har oftast konkurrenter som erbjuder liknande tjänster som du som skapar prispress, så priset är inte alltid en förhandlingsfråga.
Men har du inte koll på ditt lägsta pris, är det lätt att pruta bort sig. Tar du ett uppdrag som kostar mer än det ger, hjälper det inte att ‘köra mer” – det förvärrar bara situationen.
När du har koll på ditt lägsta pris kan du ha olika prislistor för olika kunder/projekt. Se också till att höja priserna regelbundet. Obs - kom ihåg från vilket datum de nya priserna gäller!
5. Hitta din nisch
Se till att hitta den plats på marknaden där du har störst potential. Om du är ensam om att utföra vissa arbeten på din marknad, har du större möjlighet att ta ut ett högre pris. Om du har konkurrenter inom samma segment, se till att lyfta fram det som gör dig unik och skiljer dig från andra. Eller… kan du ta samma pris som dina konkurrenter men utföra jobbet snabbare/enklare och därmed billigare tack vare bättre utrustning och verktyg?
Hitta din nisch där dina metoder och verktyg utnyttjas så effektivt och pålitligt som möjligt. Väljer kunden dig för att du är pålitlig, snabb och säker kommer du även att kunna ta ut ett högre pris för dina tjänster.
6. Ta hjälp av andra
F-skattare, Lejåkare, UE… olika namn på ungefär samma sak. Att tillfälligt ta in extra resurser kan vara en bra idé för att du ska kunna ta på dig fler eller större jobb. Vi vet att många av er åkeriägare redan jobbar med detta - en del av er i stor omfattning.
Fördelen med att ta in lejåkare är att du kan öka dina intäkter utan att behöva investera i fordon och anställa personal med allt vad det innebär. Tänk dock på att en lejåkare både kan lyfta och sänka ditt varumärke. Var därför alltid noga med vem du samarbetar med.
Viktigt att tänka på är också att det finns en tydlig uppgörelse er emellan, gärna skriftlig, vad gäller priset samt vilken service- och kvalitet du ska kunna förvänta dig. Hur lång inställelsetid är rimligt? Vilka krav ska du ställa på att arbetet utförs yrkesmässigt? Vad gör ni om något blir fel? Vilken marginal ska du ta mot din slutkund?
7. Fastna inte i timdebitering
Det råder brist på lastbilsförare, kranbilsförare och anläggningsmaskinförare i Sverige. På en sådan marknad borde inte låga marginaler existera. Ändå är det så.
Varför?
Vi tror att ett problem är att många fastnat i tim- och kilometerdebitering. Det verkar vara det som gäller i branschen. Om du tittar på din egen verksamhet, hur ofta lämnar du in offerter till ett fast pris jämför med per utfört arbete och resultat?
Problemet med timdebitering är att det inte finns så stort incitament att göra jobbet så snabbt som möjligt och därmed kunna serva fler kunder. Det som återstår då är att konkurrera med servicenivå (responstid, leveranssäkerhet) och kvalitet i utfört arbete. Det driver såklart den korta planeringshorisont som många av er lever med.
Att i stället erbjuda dina tjänster till ett fast pris (där du tagit lite höjd i offerten för oförutsedda kostnader) ökar incitamenten att göra jobbet så effektivt och snabbt som möjligt.
Lycka till – och kom ihåg jobbet måste göras om det ska bli gjort!
21 mars 2021
21 februari 2021
20 december 2020
24 april 2024
23 oktober 2023
24 juli 2024
24 september 2024
24 november 2024