"Att lära känna och förstå våra kunder är nyckeln för oss på Workify" 

Workify är inne i en expansiv fas och håller på att skala upp verksamheten. Som ett led i det arbetet stärker vi upp säljteamet. Förra veckan började två nya säljare hos oss, Linda och Damian. Vi har pratat med Dani Kazazic, säljchef på Workify, om hur han tänker vid rekrytering, om säljrollen på Workify och hur vi jobbar med onboarding av säljare. 

Vi har precis anställt två nya säljare. Var det svårt att hitta rätt kandidater?  
Denna gång gick det väldigt smidigt. En av dem sökte vi upp och den andra sökte sig själv till oss. Det jag söker när jag rekryterar är personer med rätt personlighet. Tidigare erfarenhet är en merit men inget krav, då jag lägger största vikt vid egenskaper så som lyhörd, ansvarstagande, lösningsorienterad, serviceinriktad och social.   

 
De flesta företag säger att de är kundorienterade och har ”kunden i fokus”, så även vi.  Hur skulle du säga att vi visar att vi är kundorienterade?  
Vi utvecklar Workify, ett affärssystem specifikt för åkerier och entreprenadföretag. För att lyckas i en så specifik nisch krävs stor kunskap om både branschen och kunderna. Att lära känna och förstå våra kunder är därför nyckeln för oss. Då räcker det inte att vi sitter på kontoret i Hudiksvall och pratar med dem i telefon, vi måste ut och träffa dem i deras vardag, uppleva det som de upplever, vara med och se hur de jobbar, se vilka utmaningar de kämpar med och höra vilka möjligheter de ser. Baserat på vad vi ser, hör och förstår föreslår vi därefter bästa möjliga lösning för just den kunden.  

Våra kunder har ända sedan starten varit våra viktigaste produktutvecklare. Eftersom vi har en ständigt pågående dialog och känner dem väl delar de med sig av idéer och åsikter och kommer med förslag på förbättringar och nya funktioner. Att bygga och utveckla goda kundrelationer är A och O för oss. 
 
Hur är det att jobba som säljare på Workify? 
Det jag tror skiljer oss från många andra företag, är att vi finns där för våra kunder när de behöver oss. Våra kunder är entreprenörer som jobbar i stort sett jämt och kör på tills jobbet är klart. Eftersom vårt uppdrag är att underlätta för dem behöver vi finnas där när de behöver oss. Ibland innebär det även utanför kontorstid. Som säljare och supportansvariga behöver vi därför vara tillgängliga och flexibla. Ibland kör vi en demo kl 19 en vardagkväll eller svarar på ett supportmail kl 9 en söndag. Som kund hos oss får du alltid prata eller ha kontakt med en riktig person, det är väldigt uppskattat.  
 
Något annat som kanske skiljer sig är bredden på säljuppdraget. Hos oss får säljarna både ringa ”kalla samtal” till potentiella kunder och ha ansvar för att utveckla befintliga kunder.  

Vår mission är att hjälpa våra kunder till högre lönsamhet och visionen är att de ska välja oss för att vår produkt och kundservice är bäst på marknaden. Då krävs säljare som är beredda på och gillar att ge det lilla extra. 
 
Hur ser onboardingprocessen ut när vi tar emot nya säljare?  
Innan de börjar får de ett mail där vi hälsar dem välkomna och berättar hur deras första vecka kommer att se ut. Väl på plats får de ta någon dag att ”landa”; lära känna sina kollegor, förstå hur kaffemaskinen funkar och kika på de system vi använder. Sen följer företagspresentation med storyn om företaget, våra mål, vision och mission. En produktgenomgång av Workify samt en marknadsgenomgång där vi presenterar spelplanen. De får vara med på digitala kundmöten och sitta med som medlyssnare vid säljsamtal. Andra veckan handlar till stor del om ” learning by doing”. Då får de klicka sig runt i systemen och testa. Lägga upp kunder, priser, artiklar i Workify. Göra fel, ställa frågor och få feedback. Tredje veckan är det ”Know Your Customer Week”. Då är de med på både fysiska kundbesök och digitala kundmöten för att börja lära känna våra kunder. Sen är de redo att börja ta egna kundsamtal.  
 
Hur ser rekryteringsbehovet ut framåt? 
Vi kommer att behöva anställa ytterligare en eller två säljare inom det närmaste året. Dessutom kommer vi att behöva utvecklare och personer till kundsupport så småningom. Vi är inne i en tillväxtfas så planen nu är att Workify ska växa med mellan 3 och 5 personer per år de kommande tre åren. 

Varför ska man jobba som säljare på Workify tycker du? 
Du ska söka jobb på Workify om du vill vara med på en tillväxtresa från start-up till scale-up och sälja en produkt som gör skillnad på riktigt för våra kunder. Som bonus får du jobba tillsammans med ett fantastiskt kunnigt och trevligt gäng där ditt driv och dina idéer uppmuntras. 

Fler blogginlägg från Workify

21 mars 2021

Digitaliseringen ger förutsättningar att bli en bättre företagare

21 februari 2021

Bättre och snabbare informationsflöden kan både sänka logistikkostnader och minska miljöpåverkan

20 december 2020

Kvalitet i leveransen, viktigare än låga kostnader

24 april 2024

Varför vi gör det vi gör

23 oktober 2023

Så får du bättre likviditet i åkeriet

24 juli 2024

7 sätt att öka intäkterna i åkeriet

24 september 2024

”Det är på tiden att fler tjejer söker sig till branschen – det behövs”

24 november 2024

"Att lära känna och förstå våra kunder är nyckeln för oss på Workify"