”Det är på tiden att fler tjejer söker sig till branschen – det behövs”

Jessica Viklund kör asfaltbil på Ekmans Hedesunda. Det är hon ganska ensam om. Tjejerna i branschen är fortfarande rätt få. Men någonting håller på att hända. Färska siffror från TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd) visar att fler tjejer än någonsin vill köra tung lastbil. Idag är 34 procent av de som utbildar sig på någon av landets fordons- och transportprogram tjejer. För nio år sedan var den siffran bara 14 procent. Vi har pratat med Jessika om varför hon valde att bli just lastbilschaufför.

Det är måndag förmiddag när vi får tag i Jessica i mobilen. Då har hon redan varit i gång i flera timmar. Den här veckan lämnar hon inte på förskolan så i morse började hon redan klockan 05. Idag är det ”potthålsmåndag” vilket innebär att Jessica lagar potthål som en del i NCCs uppdrag att sköta vägunderhållet för Gävle kommun.

- Just att laga potthål är kanske inte den roligaste arbetsuppgiften jag har, men det handlar mycket om inställning. Jag är stolt över det arbete jag gör och vet hur uppskattat det är. Även om det ”bara” är ett potthål ska det fortfarande bli bra, det är viktigt för mig, säger Jessica.

Jessica har kört lastbil regelbundet de senaste tio åren och provat på de flesta inriktningar inom yrket. Hon har kört trailer, lastväxlare, sopbil, pantbil och skåpekipage. Hon har CE körkort vilket gör att hon får köra tung lastbil med tungt släp.

Jessica började på Ekmans Hedesunda i april 2023. I början jobbade hon med asfaltjusteringar och sedan asfaltsäsongen 2024 drog i gång kör hon en mellanstor servicebil för asfaltsbeläggning. En Iveco utrustad med en Black Box Sprider byggd på en lastväxlare som får ha en totalvikt på 7,2 ton.

- Jag är oftast själv ute på mina asfaltsjobb, så jag behöver en smidig bil som tar sig fram överallt. Jag börjar dagen med att hämta asfalt på asfaltverket. Jag tar drygt 2 ton per lass, ibland hämtar jag två gånger samma dag. Väl på plats skruvar jag ur asfalten ner i en låda och ur den skottar jag sen asfalten för hand till den yta som ska läggas. Jag avslutar med att raka och padda. Allt från potthål upp till ytor på 20 kvm, men oftast runt 10 kvm. Vissa dagar lägger jag ut 4 ton asfalt. Då är jag skönt slut i kroppen när jag kommer hem, säger Jessica.

Att Jessica skulle bli lastbilschaufför var en högoddsare. Ingen i familjen jobbar i branschen och själv hade hon aldrig sett en lastbil på nära håll när hon sökte sig till Yrkesakademin i Gävle som 20-åring. Det var 14 år sedan och planen då var att bli ambulansförare. Med sin bakgrund inom vården och ett genuint intresse för att hjälpa andra kände hon att det kunde vara något för henne. Men under utbildningen ändrade hon sig.

- Jag kände att jag inte ville jobba inom ambulansen och såg att det fanns många inriktningar att välja bland inom lastbilsföraryrket så jag valde den vägen i stället. Det är det roligaste jag gjort och ett beslut jag aldrig ångrat, säger Jessica.

På Ekmans Hedesunda är fem av totalt 11 lastbilschaufförer kvinnor. Även flera av åkeriets lejåkare har chaufförer som är kvinnor. Jessica tycker att det är bra att det är en blandning av män och kvinnor på arbetsplatsen. Enligt hennes erfarenhet blir det ett bättre och trevligare arbetsklimat då. Hon tycker att det mestadels fungerar bra att vara kvinna i en mansdominerad bransch, men visst har det hänt att hon fått onödiga kommentarer, oönskad ”hjälp” och upplevt att inte vara riktigt betrodd genom åren.

- Det har hänt att tre killar stått med armarna i kors och tittat på när jag backat för att de inte tror att jag fixar det.  Det är såklart tröttsamt. Förmågan att köra lastbil har inget med kön att göra. Det är något alla kan lära sig. Sen kanske inte alla är lika lämpliga, men det är en helt annan sak. Det är kul och verkligen på tiden att fler tjejer söker sig till branschen, det behövs, säger Jessica.

Jessica är sambo och har tre barn som är 16, 15 och 3 år gamla. Hennes arbetsgivare har i samråd med kunden och Jessica själv hittat ett arbetsschema som gör att det fungerar, både på arbetet och på hemmaplan.

- De veckor jag hämtar och lämnar på förskolan jobbar jag mellan 07 och 16. Övriga veckor är jag oftast på jobbet mellan 05 och 17. De veckorna kan jag även ta kvällsjobb eller långväga jobb om det behövs. Det kan vara lite pyssligt att få ihop livet som lastbilschaufför när man har små barn, men oftast går det jättebra. Det underlättar om man har en förstående och flexibel chef och det har jag, säger Jessica.

Det bästa med jobbet enligt Jessica är hennes arbetsplats och att hon får lära sig nya saker varje dag. Att hon har möjlighet att påverka sitt arbete och sin arbetstid samt att arbetet är så omväxlande och bjuder på nya utmaningar varje dag är andra saker hon uppskattar.

- Något annat som är bra är att jag är riktigt trött när jag kommer hem. Jag behöver få jobba både med huvudet och kroppen för att fungera och vara en bra mamma. Min arbetsgivare vet att jag går all-in i det jag gör och ger mig därför nya uppgifter när jag behöver, så att jag hela tiden utvecklas. Det trivs jag med, berättar Jessica.

Lastbilschaufför är ett framtidsyrke. Enligt TYA kommer branschen behöva 50 000 nya förare de närmaste tio åren och de allra flesta får jobb direkt efter utbildningen.

- Många tror att branschen är tuff och grabbig, och så är det säkert på vissa ställen fortfarande, men det finns också väldigt mycket värme, nyfikenhet, omtänksamhet och ödmjukhet. Många killar vill se fler tjejer i branschen och jag hör ofta åkare säga att de hellre anlitar tjejer för att de är mer rädda om grejerna och kör inte sönder saker. Jag tycker det är positivt att fler tjejer söker sig till yrket och hoppas den trenden håller i sig. Det finns inget bättre jobb om du frågar mig, säger Jessica.

Tack Jessica för allt du, tillsammans med Sveriges alla andra yrkesförare, gör för att hålla vårt samhälle i gång - varje dag, dygnet runt, året om!


Fler blogginlägg från Workify

09 september 2024

”Det är på tiden att fler tjejer söker sig till branschen – det behövs”

05 juli 2024

7 sätt att öka intäkterna i åkeriet

08 april 2024

Varför vi gör det vi gör

23 oktober 2023

Så får du bättre likviditet i åkeriet

02 mars 2021

Digitaliseringen ger förutsättningar att bli en bättre företagare

01 februari 2021

Bättre och snabbare informationsflöden kan både sänka logistikkostnader och minska miljöpåverkan

01 december 2020

Kvalitet i leveransen, viktigare än låga kostnader