Mikael Andersson, ägare på Åkeri AB John Andersson, gillade Workify redan första gången han provade det. Nu har han använt systemet ett antal år och är övertygad. Med Workify har mängden manuell administration i firman minskat avsevärt. Dessutom sparar åkeriet värdefull tid, fakturerar oftare och har tack vare det fått betydligt bättre likviditet.
Åkeri AB John Andersson ligger i Björklinge norr om Uppsala. Åkeriet grundades av John Andersson för drygt 50 år sedan och drivs idag av hans son Mikael Andersson och hans sambo Hanna. När de tog över verksamheten för 15 år sedan hade åkeriet en bil. Utvecklingen sedan dess är minst sagt imponerande. Idag är företaget verksamt inom anläggningsbranschen. Totalt har de 17 fordon varav sex betongbilar, tre kranbilar, två lastväxlare med kran, tre rena lastväxlare och tre schaktbilar och 17 anställda förare.
För att ha något att göra på fritiden driver Mikael och hans sambo ett litet jordbruk och ett driftbolag som erbjuder plogning och snöröjning vid sidan om åkeriet.
Tidigare var åkeriet anslutet till en lastbilscentral. För de körningar de utförde åt dem använde de deras ordersystem. För övriga använde de telefon, papper och penna. När de klev ur samarbetet började Mikael leta ett nytt digitalt system. Valet föll på Workify.
- Det märks att Workify är utvecklat specifikt för åkerier, av människor som kan vår bransch, säger Mikael. Jag tycker om att systemet är lagom avancerat och innehåller bara de funktioner vi behöver. Dessutom till ett bra pris. Vi jobbar i en bransch med små marginaler, vi har inte råd att lägga pengar på ett dyrt och onödigt avancerat system.
Våren 2020 testade åkeriet Workify under en månad och bestämde sig sedan för att köra skarpt. De fick hjälp av Workify att ladda ner kundregistret, la själva in sina artiklar och sen var det klart. Idag använder de Ordermodulen och Integrationsmodulen i Workify. Planen är att hoppa på Uthyrningsmodulen och Kundportalen också.
- Eftersom vi har ett ganska litet orderflöde ringer vi fortfarande till förarna och säger att de fått ett uppdrag i sin mobil, säger Mikael. När de är klara lägger de in arbetad tid i mobilappen och rapporterar tillbaka till mig. Efter en snabb koll att allt ser rätt ut godkänner jag och skickar underlaget till fakturering. Den största skillnaden för oss kom när vi integrerade Workify med Visma. Nu går faktureringen på nolltid vilket gjort att vi fakturerar oftare och därmed fått betydligt bättre likviditet i företaget, säger Mikael.
Mikael är själv inte så operativ i företaget längre. Han slutade köra när åkeriet investerade i sin åttonde bil. Idag rycker han bara in om någon blir sjuk eller vid arbetstoppar. För sju år sedan drabbades Mikael av utmattning och var tvungen att släppa tankarna på åkeriet helt under ett halvår för att kunna komma tillbaka. Idag ägnar han så mycket tid han kan åt att utveckla företaget framåt.
- Jag tror inte åkeriet ska växa så mycket mer, det finns annat vi kan slipa på istället. Jag vill till exempel effektivisera verksamheten ytterligare, få bättre kostnadskontroll och lära mig vilka uppdrag och kunder som är lönsamma. Idag har jag en känsla för vad som är lönsamt och inte. Med underlag från Workify kommer jag kunna veta säkert, vilket gör att jag kan fatta kloka beslut framåt. Det känns jättebra!
Vi berättar gärna mer om Workify och på vilket sätt systemet skulle kunna underlätta för er. Välj något av nedanstående alternativ så hör vi av oss!