Bröderna Holmström Åkeri AB i Trångsund har funnits i branschen i över 50 år och är specialiserade på glastransporter och glassättningar. Åkeriet har nio kranlastbilar och åtta anställda och transporterar och lyfter i hela Storstockholmsområdet på uppdrag av såväl företag som privatpersoner. Med hjälp av Workify har de ställt om från manuellt till digitalt, effektiviserat firman i flera led och minskat tiden för fakturering och administration rejält.
Tina och Kjell Nilsson på Bröderna Holmström Åkeri AB i Trångsund
Kjell Nilsson som äger åkeriet började som lastbilschaufför på Bröderna Holmström Åkeri i början av 1970-talet. Efter cirka 10 år bakom ratten lämnade han åkeriet och gjorde karriär på andra företag med ansvar för bland annat logistik och lager. 1999 blev Kjell erbjuden att komma tillbaka och köpa åkeriet. Han slog till och sedan dess driver han åkeriet framgångsrikt. Idag arbetar även dottern Tina i firman med ansvar för administration.
Bröderna Holmström Åkeri är en av Workifys första kunder. De har använt systemet sedan april 2019. Tidigare skötte de all orderhantering och administration manuellt. Då skrev Kjell in körsedlarna på datorn, printade och delade ut dem till förarna varje morgon i samband med fikat. Kom det in ytterligare ordrar under dagen ringde Kjell ut till förarna som noterade tillägget på en lapp. I slutet av varje arbetsdag lämnade förarna in sina tidrapporter. Körjournaler och transportsedlar skrevs manuellt.
- Med Workify matar jag in kundordrarna och skickar ut dem till förarna direkt i systemet. De får då en avisering i sin mobiltelefon. När de är klara med jobbet knappar de in nedlagd arbetstid i ordern via mobiltelefonen. Jag ser då att jobbet är klart, dubbelkollar att allt stämmer och skickar sen i väg jobbet till fakturering samma dag. Det är väldigt smidigt, berättar Kjell.
För Tina som arbetar med administrationen har Workify både effektiviserat arbetet och förenklat vardagen.
- Den största vinsten med Workify för oss är att vi effektiviserat företaget i flera led. Den riktigt stora förändringen kom när vi bytte vårt tidigare faktureringssystem till ett molnbaserat som gick att integrera med Workify. Nu är hela flödet, från kundorder till fakturering, digitalt. Det innebär att alla underlag genereras automatiskt vilket gör att jag sparar väldigt mycket tid. Jag har tillgång till all data och historik på ett enkelt sätt och risken att göra manuella fel har minskat. En annan fördel är att jag kan sköta administrationen lika enkelt hemifrån som från kontoret, säger Tina.
När åkeriet bestämt sig för att börja använda Workify fick Tina hjälp av dem att tanka över kundregistret och lade sedan själv in artikelregistret. Chaufförerna var lite skeptiska till att byta arbetssätt och använda mobiltelefonerna till en början, men efter att ha provkört systemet ett tag släppte det och sedan dess har allt fungerat bra.
- Vi testkörde systemet en period i början och fortsatte då att jobba manuellt på sidan om för att säkerställa att vi gjorde rätt. Sedan dess har allt flutit på bra, tror inte vi haft ett enda driftstopp under alla år, säger Tina.
Ända sedan starten har Kjell och Tina haft en nära och kontinuerlig dialog med Workify och fått vara med och påverka innehåll och funktioner i systemet.
- Det är en stor fördel att ha en leverantör som lyssnar på oss användare. Vi har fått gehör för flera av de idéer vi haft vilket känns roligt. Workify är utvecklat specifikt för oss åkerier och jag vet att det finns funktioner i systemet som vi ännu inte börjat använda. Det får vi sätta oss in i så snart vi får tid. Vi är väldigt nöjda med Workify och kan varmt rekommendera systemet till företag med en liknande verksamhet som vår, säger Kjell.
Vi berättar gärna mer om Workify och på vilket sätt systemet skulle kunna underlätta för er. Välj något av nedanstående alternativ så hör vi av oss!