DK Lyft & Transport i Kungsängen nordväst om Stockholm har använt Workify sedan 2019. Sedan dess har företaget gjort en imponerande resa. Företagets omsättning, resultat och likviditet har förbättrats avsevärt och de har även utökat fordonsflottan, anställt fler chaufförer och stärkt upp kontoret med en transportledare och en ekonomiansvarig. Enligt åkeriägaren Kalle Eriksson hade denna utökning av företaget inte varit möjlig utan Workify.
För Kalle Eriksson har Workify inneburit att han kunnat utöka antalet medarbetare och fordon i firman och ta fler uppdrag, han har fått bättre överblick över alla jobb och pengar snabbare på kontot. Men kanske viktigast för egen del är att han har tid att köra kranbil igen.
- Jag sitter nästan aldrig inne på kontoret längre, jag är ute och kör hela dagarna. Det är så mycket roligare och det jag trivs bäst med att göra, säger Kalle.
Innan DK Lyft & Transport började använda Workify skötte Kalle i stort sett allt själv. Han körde kranbil motsvarande heltid, tog emot kundorder via telefon och ringde ut order till sina nio förare. Kvällar och helger gick åt till administration. Han var på vippen att lägga av.
Idag ser det annorlunda ut. Företaget har anställt Sabina som transportledare och Jenny som ansvarar för ekonomin. Numera är de 17 anställda i firman och fordonsparken består av 12 egna kranbilar, två larvkranar, två teleskoplastare och tre släp. Två ytterligare kranbilar är på väg in i firman under året. Sedan starten har de kört 9554 order i systemet.
- Bara ordern är lagd i Workify har jag koll på jobbet och vet att det blir fakturerat. Tidigare när jag jobbade manuellt kunde det ta flera veckor innan vi fakturerade och då hände det rätt ofta att vi missade att ta betalt för jobb. Det kunde bero på borttappade körsedlar eller tillkommande jobb ute hos kund som vi glömt att skriva upp. Det handlar om åtskilliga tusenlappar i missade intäkter. Det slipper vi nu, vilket är väldigt skönt, säger Kalle.
All transportledning och administration sker numera inhouse, vilket snabbat upp processen betydligt. Även om de använt Workify i flera år och alla, både förare och administratörer är nöjda med systemet, använder de inte alla moduler och funktioner fullt ut. Enligt Sabina Holmberg, som är transportledare på företaget, beror det främst på dem själva.
- Jag har bra kontakt med Workify och de har väldigt bra support. Det är vi som inte tagit oss tiden att börja använda funktionerna ordentligt. Jag vet att det säkert skulle bli ännu smidigare om vi använde alla moduler i systemet som det är tänkt, men vi är nöjda med de vi använder. Workify har förenklat och snabbat upp både orderhantering och fakturering för oss vilket gör att vi både sparar tid och har bättre likviditet. Vi kan också enkelt ta ut underlag ur systemet ifall vi eller kunderna behöver, säger Sabina.
En funktion Kalle är väldigt nöjd med i Workify är den digitala leveranssedeln. Den är både uppskattad av kunderna och underlättar arbetet för DK Lyft & Transport.
- I och med att signering kan göras digitalt slipper våra förare springa runt och leta en person som kan signera leveransen på plats. Vi kan dessutom skicka fakturan så snart vi fått signaturen, vilket oftast innebär samma dag som transporten är utförd. Det är bra för kunden och det är bra för oss eftersom vi får betalt snabbare. Vi hade aldrig kunnat utöka företaget på det sätt vi gjort, om inte orderhantering och fakturering gått så smidigt som det gör med Workify, avslutar Kalle.
Vi berättar gärna mer om Workify och på vilket sätt systemet skulle kunna underlätta för er. Välj något av nedanstående alternativ så hör vi av oss!