Åkeriet Himle transport i Tvååker utanför Varberg har sju förare och lika många fordon och erbjuder transportlösningar och logistiktjänster till företag och privatpersoner. Eller som VD och delägare Sven-Anders Nilsson säger ”Vi kör allt du kan lasta på en lastbil och tippa av”. De har använt Workify affärssystem i 1,5 år och rekommenderar gärna systemet till andra åkerier.
Åkeriet Himle transport i Tvååker utanför Varberg har sju förare och lika många fordon och erbjuder transportlösningar och logistiktjänster till företag och privatpersoner. Eller som VD och delägare Sven-Anders Nilsson säger ”Vi kör allt du kan lasta på en lastbil och tippa av”. De har använt Workify affärssystem i 1,5 år och rekommenderar gärna systemet till andra åkerier.
2009 tog Sven-Anders Nilsson och kollegorna Christer och Magnus över Lars Andersson Lastbilsåkeri i Tvååker när dåvarande ägare ville gå i pension. Sedan dess driver de åkeriet vidare under namnet Himle Transport AB. Åkeriet har fyra lastväxlare varav en med kran och tre tippbilar. Hälften av bilarna går på anläggningssidan och resten levererar material till betongstationer runt om i regionen. De flesta kunderna är stora entreprenadföretag men åkeriet blir även anlitade av mindre företag och privatpersoner.
- Det är en bra marknad runt Varberg just nu, det byggs bland annat mycket ny infrastruktur så vi har fullt upp. I snitt kör vi 30 timmar i veckan åt våra största kunder som exempelvis NCC, berättar Sven-Anders.
Himle Transport använde ett digitalt system för åkeriets orderhantering redan innan Workify. De var dock aldrig riktigt nöjda med den lösningen. De upplevde att systemet var för stort och komplext för deras lilla åkeri och dessutom så funkade orderfunktionen inte optimalt för deras verksamhet. När de utökade verksamheten och investerade i fler bilar kände de att det var dags att byta system.
- Vi tittade på flera olika system innan valet föll på Workify. Skälet att vi valde just deras system var framför allt enkelheten i systemet men också för att personerna vi pratade med på Workify förstod oss och vår verksamhet. Det märks att systemet är utvecklat för vår bransch, det passar perfekt för vår verksamhet, säger Sven-Anders.
Innan Himle bestämde sig testade de systemet några veckor utan kostnad. Sven-Anders lade in kundregister och artikelnummer i systemet och visade sedan kollegorna på åkeriet hur systemet och appen fungerade.
- Det tog bara någon timme från det att jag visat hur Workify fungerade tills att vi började använda systemet skarpt. Sedan dess har det funkat klockrent. Alla tycker att appen är enkel att förstå och att använda. Det har gjort att vi har ett betydligt smidigare och snabbare arbetsflöde nu, säger Sven-Anders.
Himle Transport har ingen anställd transportledare eller administratör på kontoret utan alla på åkeriet är ute och kör lastbil om dagarna. ”Vi kan inte sitta inne på kontoret och häcka om dagarna, därifrån tjänar vi ju inga pengar”.
Det gör att de sköter den dagliga driften på åkeriet via appen i mobiltelefonen. All information läggs in i appen. Det gör att förarna har all information de behöver och slipper ringa och fråga och dubbelkolla. Det sparar mycket tid.
Alla på åkeriet har befogenhet att lägga in kundordrar i appen och hjälps åt med det. De tre delägarna Sven-Anders, Christer och Magnus kan godkänna utförda jobb innan de går i väg till fakturering. Sven-Anders betalar också leverantörsfakturor och skickar ut kundfakturor för att ha koll på ekonomin. Löpande bokföring, löneadministration och bokslut lejer han dock bort till en redovisningsfirma.
- En stor fördel med Workify är att det är enkelt och går fort att fakturera. Vi har absolut förbättrat vår likviditet sedan vi började använda systemet. Jag skulle kunna fakturera varje dag, men gör det en gång i veckan, oftast på fredagar. Häromdagen gjorde jag klart 70 fakturor på 20 minuter. Tidigare tog det mig flera timmar, då jag fick tyda handskrivna körsedlar och sen mata in dem manuellt i faktureringssystemet. Oftast satt jag med detta på lördagar, det slipper jag nu, säger Sven-Anders.
Sven-Anders har alltid försökt att fakturera snabbt för att slippa ligga ute med pengar. Det tycker han är bra på flera sätt, dels får åkeriet betalt snabbare vilket är bra för likviditeten, dels hjälper det deras kunder att få fakturan snabbt, ifall de ska fakturera jobbet vidare i sin tur.
- All information vi lägger in i kundordern i Workify följer med automatiskt till fakturan. På så vis ser kunden exakt vad vi gjort, hur mycket vi kört och var och kan fakturera vidare direkt med våra underlag som stöd. Det är väldigt uppskattat av kunderna, säger Sven-Anders.
Sven-Anders är nöjd med att de valde just Workify och har visat appen för flera branschkollegor som använder andra system.
- Jag kan varmt rekommendera Workify till andra åkerier i branschen som vill ha ett enkelt system för att driva och ha koll på sitt åkeri, spara tid och pengar på minskad administration, fakturera snabbare och därmed få snabbare betalt samt bli en proffsigare leverantör till sina kunder, avslutar Sven-Anders.
Vi berättar gärna mer om Workify och på vilket sätt systemet skulle kunna underlätta för dig. Välj något av nedanstående alternativ så hör vi av oss!