”Workify är enkelt, väldigt prisvärt och ger koll på verksamheten”

LastväxlarCarlsson i Uddevalla är ett familjeägt åkeri i Uddevalla som erbjuder transporter och arbete med kranbilar och lastväxlare. Åkeriet har funnits i 20 år, har 27 anställda och 20 fordon. Sedan våren 2020 använder de Workify och är väldigt nöjda. Systemet har inneburit minskat pappersarbete, bättre koll på verksamheten och förbättrad likviditet.

Åkeriet LastväxlarCarlsson ägs och drivs av Rolf och Elisabeth Carlsson. På bilden syns Elisabeth med sönerna Martin och Mattias framför en av åkeriets bilar. LastväxlarCarlsson använder Workify.

Åkeriet ägs och drivs av Rolf och Elisabeth Carlsson. Även parets två söner, Martin och Mattias jobbar i firman. Elisabeth ansvarar för administrationen på firman, som fakturering, bokföring, tidrapporter, löner och inköp av kläder och material. Hon rycker även in på transportledningen vid behov. Företaget har vuxit rejält de senaste tio åren och omsätter idag runt 48 miljoner kronor. I takt med att företaget vuxit och åkeriet fått mer att göra ökade även behovet av ett digitalt system.

- Det funkar inte att ha all information i huvudet, när du har 24 förare och nästan lika många fordon. Jag började därför att leta efter ett system för åkerier och hittade Workify, säger Elisabeth.

Innan LastväxlarCarlsson bestämde sig för Workify jämförde de systemet med andra på marknaden. De träffade även ett annat företag och tog in offerter för att jämföra.

- Skälet att vi valde Workify var att systemet var enkelt att både förstå och att använda och att det inte kostade någonting i uppstartsavgift. Det system vi jämförde med hade en rejält hög uppstartskostnad, så det var inte aktuellt, säger Elisabeth.

LastväxlarCarlsson fick hjälp av Workify att lägga in sitt kundregister och lade själva in artiklar, fordon och prislistor. Det arbetet tog en dag – sen kunde de börja använda systemet. Att införa ett nytt system och därmed ett delvis förändrat arbetssätt mötte en del motstånd till en början.

- Förändring är alltid lite kämpigt. Många av våra medarbetare är ovana datoranvändare och gillar inte ny teknik. Workify är dock väldigt enkelt och gick därför snabbt att lära sig, även för den ovane. Idag är de allra flesta nöjda och tycker att systemet fungerar jättebra. Några av våra förare är dyslektiker så för dem har systemet underlättat, säger Elisabeth.

En av de främsta fördelarna med Workify tycker Elisabeth är integrationen till faktureringssystemet som gör att det går snabbt och är enkelt att fakturera. Tidigare fakturerade hon någon gång i veckan. Idag gör hon det varje dag.

- Det har gjort att vi fått ett betydligt jämnare kassaflöde och bättre likviditet i företaget. Våra kunder får fakturan dagen efter att jobbet är utfört. Fakturaunderlagen i Workify är också betydligt tydligare än tidigare, säger Elisabeth.

Förutom förbättrad likviditet har Workify inneburit bättre koll och överblick över verksamheten, både i nutid och dåtid. Elisabeth har minskat tiden för administration betydligt och slipper tyda handskrivna lappar.

Robert Nilsson är transportledare på LastväxlarCarlsson. Han varvar jobbet inne på kontoret med att köra kranbil eller lastväxlare när det behövs. Företaget använder än så länge Workify endast för sina kranbilar och kranbilsförare. Övriga bilar lägger de i ett annat system, en digital kalender. De innebär att de i dagsläget använder två system, vilket innebär lite onödigt dubbelarbete då vissa kundordrar måste flyttas från ena systemet till det andra.

- Vi är medvetna om att vi skulle slippa dubbelarbetet om vi la in samtliga bilar i systemet och om alla använde Workify, men vi har inte kommit dit än. Oavsett det, tycker jag att systemet fungerar väldigt bra. Det är så jädra enkelt, har underlättat arbetsflödet och jag slipper mycket pappersarbete, säger Robert.  

Samtliga kranbilsförare på LastväxlarCarlsson använder Workify för att hämta sina körordrar och rapportera nedlagd arbetstid. De använder appen i sina mobiltelefoner. En av dessa är Jonathan Thim.

-  Jag får all information jag behöver i appen i min mobiltelefon. Där ser jag vilka jobb jag ska göra under dagen, för vilken kund, hur lång tid jag har på mig, vilken adress det är och kontaktuppgifter. Jag har möjlighet att själv lägga in jobb som tillkommer när jag är ute hos kund och kan även fotografera och lägga upp bilder i appen. Väldigt smidigt! Vissa uppgifter som jag lägger in i Workify, vill transportledarna även ha på papper fortfarande, så det blir lite dubbelarbete. Den dagen vi slipper det så blir det ännu bättre, säger Jonathan.

I dag använder LastväxlarCarlsson modulerna Order och Integration. De har även börjat tittat på Tidrapport och Uthyrning. Om Elisabeth har någon fråga och behöver komma i kontakt med Workify använder hon oftast chattfunktionen på webbsidan.

- Det fungerar väldigt smidigt och oftast får jag svar inom någon timme. Vi är väldigt nöjda med Workify redan idag, och förstår att det finns mer att hämta den dag vi börjar använda systemet fullt ut. Jag kan varmt rekommendera Workify till andra åkerier som vill få bättre koll på åkeriet och förbättra sin likviditet, säger Elisabeth.

Faktaruta

Verksamhet:
Transporter och arbete med kranbil och lastväxlare. Exempelvis lyft och transporter av hus, båtar, skrot och grus. Bärgning och snöröjning.

Antal förare och fordon:
24 förare, 20 fordon

Investering för att komma i gång:
0 kronor i uppstartsavgift, 1 dag att lägga in all data. Gick snabbt att lära sig programmet, även för de med lite datorvana.

Den främsta nyttan med Workify för er verksamhet:
Bättre likviditet - fakturerar varje dag vilket givit jämnare kassaflöde.
Bättre koll på verksamheten – både i dåtid, nutid och framtid.

Nyfikna på Workify?

Vi berättar gärna mer om Workify och på vilket sätt systemet skulle kunna underlätta för er. Välj något av nedanstående alternativ så hör vi av oss!

Jag vill bli kontaktad

Boka demo

Testa gratis