Sälls Åkeri i Ljusne AB har 20 fast anställda och en flotta om drygt 30 fordon (9 lastbilar, 4 grävmaskiner, 8 lastmaskiner, 1 sopmaskin och ett antal truckar). Sedan januari 2019 har de använt Workify. Sparad tid, minskad administration och bättre kontroll över verksamheten är några av de främsta fördelarna.
Sälls Åkeri är ett familjeföretag i fjärde generationen. Företaget startades i Nybo 1928 av Einar Säll. På den tiden bedrevs verksamheten med häst och vagn och det som kördes var framförallt grus och sand. Idag drivs företaget av Einars barnbarn Leif och hans son Mikael. De erbjuder de flesta typer av transporter till såväl företag som privatpersoner. Företaget går bra och trycket är högt. För att fortsätta ha nöjda kunder är ett gott kundbemötande och möjligheten att erbjuda rätt fordon till rätt uppdrag viktigt för Sälls.
Ständig oro för misstag
Vi träffar Mikael Säll som driver företaget tillsammans med sin far Leif, Natalie Säll som sköter administrationen och Tobias Norman som är transportledare, för att prata om hur det kom sig att de valde Workify.
- Jag var trött på att inte ha riktig koll på verksamheten, berättar Mikael. I och med att vi skötte transporthanteringen manuellt var det en ständig oro över att vi missat att skriva upp något jobb eller att transportsedlar saknades när vi skulle fakturera. I vår bransch är marginalerna små så det är viktigt att kunna fakturera alla jobb vi utför. Jag började därför leta en digital lösning som kunde lösa våra behov. De flesta system jag hittade var för komplexa eller krångliga men när jag hittade Workify kändes det som rätt lösning för oss.
Inledande testning gav grönt ljus direkt
Mikael kontaktade en kund som redan använde Workify och hörde sig för hur det fungerade. Därefter kontaktade han Workify som kom och demonstrerade systemet. Några veckor senare körde de ett test där transportledare, fyra förare och administratör deltog vilket fungerade väldigt bra. Strax därefter tog Sälls beslut om att köra skarpt med hela företaget. Workify hjälpte till att lägga in kundregistret och de första artiklarna, sen gjorde Sälls resten själva. Det tog bara några timmar.
- Systemet var väldigt enkelt att använda, både för förarna och för oss på kontoret, vilket var väldigt viktigt för oss, berättar Tobias, transportledare på Sälls. Det gick dessutom väldigt snabbt att komma igång att använda systemet i företaget vilket är en fördel när man som vi har fullt upp hela dagarna. Den största fördelen för mig är att jag har överblick och kontroll över förarna och bilarna på ett helt annat sätt idag. Jag har dessutom möjlighet att gå in i historiken och leta underlag vilket inte gick tidigare.
Slipper jaga information
Innan Sälls började använda Workify lämnade förarna in sina handskrivna transportsedlar på kontoret varje måndag. Sen var det Natalies ansvar att sammanställa informationen för att kunna fakturera. Många gånger var hon tvungen att ringa förarna för att efterlysa information som saknades eller för att få hjälp att tyda deras handstil. Hon fick dessutom kolla upp priser på olika jobb med Mikael. Mycket handpåläggning och manuellt arbete som hon idag slipper helt och hållet tack vare Workify.
- För mig har Workify inneburit en stor skillnad. Nu är fakturaunderlagen kompletta när de kommer till mig vilket gör att jag slipper jaga information. Jag sparar väldigt mycket tid som jag istället kan ägna åt annat som behöver göras här på företaget, säger Natalie.
Sälls Åkeri i Ljusne har sedan de började använda appen kontakt med Workify då och då.
- Stefan hör av sig kontinuerligt och frågar hur det går för oss, vilket känns väldigt positivt, säger Mikael. Vi diskuterar justeringar och nya funktioner som skulle kunna vässa Workify ännu mer och jag upplever att de är lyhörda och tar till sig våra synpunkter. Jag kan varmt rekommendera Workify till andra åkerier som vill förbättra sin transporthantering, säger Mikael.
Vi berättar gärna mer om Workify och på vilket sätt systemet skulle kunna underlätta för er. Välj något av nedanstående alternativ så hör vi av oss!