Martin Eriksson i Östersund hade gjort det mesta inom entreprenadbranschen när han för några år sedan började drömma om att starta eget. Han hade varit anställd och kört grävlastare, virkesbil, traktor och kranbil men kunde inte riktigt bestämma sig för vilken typ av verksamhet han skulle satsa på. När en bekant tipsade honom om att dra igång kranbilsverksamhet och en kranbil samtidigt blev till salu i grannbyn tog han chansen. År 2016 startade Martin sitt företag Sköra Lyft & Transport AB i Östersund och har sedan dess haft fullt upp.
Från Vemdalen till Hoting
Sköra Lyft & Transport AB erbjuder kranbilstjänster till både företag och privatpersoner i Jämtland - från Vemdalen upp till Hoting. Största kunderna är byggbolag och kraft/vattenbolag. Företaget utför montage av husdelar, lyft av mindre hus, rensning för underhåll av turbiner vid kraftverk och lyft av transformatorer och brytare för underhåll av elnät. Martin är ensam ägare till firman och har en kranbilsförare anställd. Dessutom lejer han in externa underentreprenörer vid behov. Firman har idag två bilar; en stor bodbil och en kranväxlare.
Kontakt via sociala medier
Martin hörde talas om Workify via sociala medier i början av 2019. Han hade då redan ett digitalt system för att hantera sina transporter, en lösning han inte var riktigt nöjd med. Martin tyckte det systemet var komplicerat och innehöll för många funktioner för att passa hans verksamhet optimalt.
- Jag ringde upp Workify och fick en presentation av systemet och kände direkt att det kunde vara något för mig, berättar Martin. När de erbjöd sig att lägga in vårt kundregister och våra artikelnummer så att jag kunde testköra systemet tackade jag ja. Efter att ha kört bara några ordrar i appen bestämde jag mig för att köra skarpt. Systemet var precis som jag ville ha det så det var inget att tveka på. Nu har vi varit kunder sedan april 2019.
Utförda jobb blir fakturerade
Trots att de bara är två personer och två bilar i firman anser Martin att de har stor nytta av Workify. Tidigare var han den som oftast tog emot kundorderna via telefon men ibland ringde kunderna direkt till hans kollega. De fyllde i alla kundordrar manuellt på körsedlar. Martin fakturerade en gång i veckan och samlade därför in körsedlarna på fredag eftermiddag. Om hans kollega inte var på plats då fick Martin sitta och vänta tills han kom tillbaka eller åka hem till honom under helgen och hämta körsedlarna. Sen satt han manuellt och knappade in de handskrivna underlagen i faktureringssystemet för att kunna fakturera. Det tog mycket tid och krävde ofta att Martin ringde sin kollega för att dubbelkolla vad som faktiskt stod på körsedlarna.
Med Workify flyter allt mycket smidigare. Jag behöver bara skriva in ordern en gång i systemet sen följer datan med hela vägen till fakturering vilket sparar mycket tid, jag får kontroll och överblick över verksamheten och kan gå tillbaka i historiken och hämta information om jag behöver.
Systemet gör att vi alltid har tillgång till den information vi behöver oavsett var vi är, att vi slipper manuellt pappersarbete och kanske viktigast av allt – jag har koll på att alla jobb vi utför faktiskt blir fakturerade vilket är en stor trygghet, säger Martin.
Enkelt samarbete med underleverantörer
Martin använder Workify även när han anlitar underleverantörer vilket han tycker är en stor fördel. De får sina arbetsorder via en länk i ett SMS och rapporterar sedan sin nedlagda tid tillbaka i samma länk.
- Trots att vi inte använt Workify så länge än ser jag redan nu stora fördelar för verksamheten.
Vi funderar dessutom på att byta affärssystem till Fortnox och då kommer det att fungera ännu smidigare, säger Martin. Jag gillar tanken på att bara behöva skriva in ordern i appen en gång, trycka på en knapp när jobbet är klart och godkänt så skrivs fakturan ut i direkt i Fortnox. Smidigare än så blir det inte. Jag kan varmt rekommendera andra åkerier att testa Workify, ni kommer inte att ångra er!
Vi berättar gärna mer om Workify och på vilket sätt systemet skulle kunna underlätta för er. Välj något av nedanstående alternativ så hör vi av oss!